Pagina gericht naar lector

Leerplan
Boekhouden-informatica – TSO – derde graad – leerplannummer:  2007/064

Lesplandoelstellingen
1. De principes, mogelijkheden en beperkingen van integrale calculatie omschrijven en de integrale calculatie toepassen
2. De principes, mogelijkheden en beperkingen van direct costing omschrijven en direct costing toepassen

Lesdoelen
De leerlingen kunnen
1. het begrip direct costing verklaren (Cognitief –Weten)
2. het begrip full costing verklaren (Cognitief – Weten)
3. de verschillen opsommen tussen integrale kostprijsmethode en direct costing (Cognitief –Weten)
4. aan de hand van gegevens de direct costing methode toepassen (Cognitief – Toepassen)
5. aan de hand van gegevens de full costing methode toepassen (Cognitief – Toepassen)
6. aan de hand van gegevens het resultaat van een onderneming berekenen (Cognitief – Toepassen)
7. de invloed van de geziene kostprijsmethoden op het resultaat met eigen woorden verklaren (Cognitief – Inzien)

Werkvormen
Doceren, de theorie wordt samen met de leerlingen doorgenomen.
De theorie vermeld op de klassite in combinatie met de theorie in de leerlingencursus. Hierbij verwerven de leerlingen de leerstof.


Toepassen, theorie concreet toepassen aan de hand van oefeningen.
Hierbij verwerken de leerlingen de geziene leerstof. De oefeningen worden individueel gemaakt. De verbetersleutel is beschikbaar op de klassite. Elke leerling kan op zijn tempo de oefeningen oplossing.
Er wordt gebruik gemaakt van een tweetal educaplay oefeningen om vooral de begrippen onder de knie te krijgen en de leerstof te herhalen.

De opgave van de cijferoefeningen wordt weergegeven op de klassite.
De oplossing van de oefening Full costing wordt via een filmpje weergegeven. Zo kunnen de leerlingen de achterliggende berekeningen ontdekken.

Voor de oplossing van een tweede oefening (Direct costing) werd een PowerPoint presentatie gebruikt.
Op de pagina “oefeningen” staat de opgave van de herhalingsoefening. Hierbij wordt gevraagd de oplossing via Chamilo te posten. Naderhand, als feedback, is de oplossing van deze oefening beschikbaar. Door het posten op chamilo kan ik toetsen wie de geziene leerstof werkelijk beheerst.

Verwijzen naar ICT-diamant.
Deze klassite is een ICT middel dat kan ingezet worden zowel in als buiten het lesmoment. Het geeft een duidelijk beeld van de twee frequent gebruikte calculatiemethoden.

De leerlingen kunnen op eigen tempo leren (theorie verwerken) en oefenen (educaplay oefeningen en filmpjes) met behulp van ICT. Door de correctiesleutels beschikbaar te maken kunnen de leerlingen aan zelfreflectie doen.


 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten