Boekhouden-informatica – TSO – derde graad – leerplannummer: 2007/064
Lesplandoelstellingen
1. De principes, mogelijkheden en beperkingen van integrale calculatie omschrijven en de integrale calculatie toepassen
Lesdoelen
De leerlingen kunnen
1. het begrip direct costing verklaren (Cognitief –Weten)
2. het begrip full costing verklaren (Cognitief – Weten)
3. de verschillen opsommen tussen integrale kostprijsmethode en direct costing (Cognitief –Weten)
4. aan de hand van gegevens de direct costing methode toepassen (Cognitief – Toepassen)5. aan de hand van gegevens de full costing methode toepassen (Cognitief – Toepassen)
6. aan de hand van gegevens het resultaat van een onderneming berekenen (Cognitief – Toepassen)
7. de invloed van de geziene kostprijsmethoden op het resultaat met eigen woorden verklaren (Cognitief – Inzien)
Werkvormen
Doceren, de theorie wordt samen met de leerlingen doorgenomen.
De theorie vermeld op de klassite in combinatie met de theorie in de leerlingencursus. Hierbij verwerven de leerlingen de leerstof.
Toepassen,
theorie concreet toepassen aan de hand van oefeningen.
Hierbij verwerken de leerlingen de geziene leerstof. De oefeningen worden individueel gemaakt. De verbetersleutel is beschikbaar op de klassite. Elke leerling kan op zijn tempo de oefeningen oplossing.
Er wordt gebruik gemaakt van een tweetal educaplay oefeningen
om vooral de begrippen onder de knie te krijgen en de leerstof te herhalen. Hierbij verwerken de leerlingen de geziene leerstof. De oefeningen worden individueel gemaakt. De verbetersleutel is beschikbaar op de klassite. Elke leerling kan op zijn tempo de oefeningen oplossing.
De opgave van de cijferoefeningen wordt weergegeven op de
klassite.
De oplossing van de oefening Full costing wordt via een
filmpje weergegeven. Zo kunnen de leerlingen de achterliggende berekeningen
ontdekken.
Voor de oplossing van een tweede oefening (Direct costing) werd
een PowerPoint presentatie gebruikt.
Op de pagina “oefeningen” staat de opgave van de
herhalingsoefening. Hierbij wordt gevraagd de oplossing via Chamilo te posten.
Naderhand, als feedback, is de oplossing van deze oefening beschikbaar. Door
het posten op chamilo kan ik toetsen wie de geziene leerstof werkelijk
beheerst.
Verwijzen naar
ICT-diamant.
Deze klassite is een ICT middel dat kan ingezet worden zowel
in als buiten het lesmoment. Het geeft een duidelijk beeld van de twee frequent
gebruikte calculatiemethoden.
De leerlingen kunnen op eigen tempo leren (theorie verwerken)
en oefenen (educaplay oefeningen en filmpjes) met behulp van ICT. Door de
correctiesleutels beschikbaar te maken kunnen de leerlingen aan zelfreflectie
doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten